zaterdag 30 maart 2013

Geluk, wat is dat?

Hi,
de titel zegt het eigenlijk al, wat is geluk? Wat maakt iemand gelukkig, of wat maakt iemand ongelukkig? Ik ga hier proberen achter te komen door het schrijven van dit artikel.


Geluk heeft een aantal definitie's. Zo kan het zijn dat er een gunstige gebeurtenis heeft plaats gevonden. Je hebt geluk als je geld wint, of als je een ernstig ongeval hebt overleefd. Maar geluk is ook je blij voelen, dit heeft te maken met je emoties. Je kan geluk dus ook een emotie noemen. En de laatste die ik ga bespreken, is dat geluk kan worden ge├»nterpreteerd als totale tevredenheid. Je bent gelukkig als je alles hebt waar je van droomt.

Geluk is een gebeurtenis die gunstig is voor iemand. Iemand kan veel geld winnen, en dan wordt er gezegd  die heeft veel geluk gehad zeg. Op zie manier beleeft iemand een gelukkig moment, of een gelukkige periode. Ook als twee mensen verliefd zijn op elkaar en samen zijn, wordt er gezegd, 'die hebben geluk gehad dat ze elkaar hebben gevonden'. Dit is ook een situatie, waar mensen er alleen maar beter van worden. Maar als iemand een ernstig ongeluk heeft gehad, maar het heeft overleefd, wordt er wel gezegd: 'die heeft geluk gehad dat hij nog leeft'. Dan heeft iemand een ongunstige gebeurtenis meegemaakt, maar is het ernstigste scenario geen realiteit geworden.

Geluk is een emotie die je op een bepaald moment voelt. Als je het gezellig hebt met bijvoorbeeld je familie of je vriendin. Als je een mooie film kijkt, of mooie muziek hoort. Dat kan je gelukkig maken voor een moment of een kortere periode. Dat moment dat je het warm krijgt van binnen van geluk. Dat je niet kan stoppen met lachen. Dat is geluk als emotie, voor een moment. Dit krijg je vaak als je verliefd bent, na een gezellige avond, of als je ergens goed nieuws over hebt gekregen. Dit gevoel duurt nooit heel lang, maximaal een paar maanden.

Als laatste geluk als tevredenheid. Alle behoefte zijn vervuld. Dit soort geluk is voor een lange periode. Je hebt alles wat je ooit had willen hebben, er is niks waarvan je denkt, dit moet ik nog hebben, of nog doen voor ik echt gelukkig ben. Ik geef een voorbeeld: Je bent gelukkig getrouwd, hebt geweldige kinderen, een goede baan en een mooi huis. Je kan alles kopen en doen wat je wilt, want je hebt genoeg geld. Je hebt een lieve familie en leuke vrienden. Met andere woorden alles waar je ooit van droomde. Dit gevoel duurt vaak een hele lange tijd. Dat is geluk als tevredenheid.

Wat is geluk naar mijn menig? Ik geloof dat geluk is, dat je blij bent met alles wat je hebt, en niet treurt om wat je niet hebt. Dat je waardeert wat je toekomt, en wat je bereikt hebt. Ik geloof dat, dat is waar je echt gelukkig van wordt.

Wat denk jij dat geluk is? Laat het me weten.

Tot de volgende keer,
x Jasmijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten