vrijdag 5 april 2013

DIY - Bloemen meringues

Hi,
vandaag weer een DIY, en deze keer bloemen meringues. Meringues zijn een soort harde schuimpjes. Ik heb het recept en de foto's van een goede vriendin van mij gekregen dus alle credit naar LivingFearlessFairytale. Neem even een kijkje op haar tumblr. Ik heb ze natuurlijk ook zelf gemaakt, maar ik heb er geen bloemetjes van gemaakt, ik zal op het eind ook een foto van mijn eigen schuimpjes plaatsen.


Allereerst wil ik even zeggen, zorg dat alle spullen die je gebruikt ontvet zijn, en dat er absoluut geen water bijkomt, ander wordt het eiwit niet stijf. Ook de vorm maakt niet uit, die kan je zelf bepalen. Vooraf kan ik ook niet zeggen hoeveel schuimpjes je uit een portie krijgt, dat ligt aan de grote van de vorm
Nu de benodigdheden:

- 2 eieren (alleen de eiwitten)
- 100 gram suiker
- citroensap
- zout
vanille suiker
- kleurstof (optioneel) 
Keukengerei:- diepvrieszak of spuitzak
- kommen
- Mixer+gardes
- Oven ( voorverwarmen op 100 graden)
- bakplaat
- bakpapier
alles wat je nodig hebt.

Allereerst ga je het eiwit van het eierdooier scheiden. Dat kan je doen door middel van een eierscheider die misschien wel in de keukenla ligt. Als het goed is krijg je dan dit:

Voeg aan het eiwit nu een paar drupjes citroensap en een snufje zout toe. Nu kan je het eiwit kloppen tot het stijf is. Het eiwit is goed als je de kom voorzichtig op zijn kop kan houden, zonder dat het eiwit eruit valt

Als het eiwit goed is kan je de suiker gaan toevoegen. Doe dit beetje bij beetje en blijf ondertussen wel kloppen.
Als de suiker er goed doorzit kan je, als je dat wilt, de kleurstof toevoegen. Pas op met kleurstof, je hebt maar een heel klein beetje nodig (vaak maar een puntje van een teelepel) en je krijgt het niet uit je kleren, en je krijgt het slecht van je handen en keukenspullen. 

Nu kan je het eiwit in de spuitzak doen, en de gewenste vorm spuiten. Ik zal hier foto's plaatsen van hoe je het in een bloem kan spuiten. Voor een bloem moet je een beetje eiwit apart houden, hier gele kleurstof bijdoen, en dan heb je de binnenkant van je bloem. 



Zorg dat je schuimpjes niet de groot en te hoog worden, want dan worden ze niet gaar. De schuimpjes kunnen nu de oven in voor 45 minuten. De schuimpjes zijn gaar als ook de onderkant droog is.


Bewaar ze in een gesloten trommel of een uitdeelzakje zoals LivingFearlessFairytale hier heeft gedaan. 
 Het resultaat van LivingFearlessFairytale

Mijn resultaat

Nog een keer alle credit naar LivingFearlessFairytale, omdat ik deze post zonder haar niet het kunnen schrijven. Meid als je dit leest, bedankt!
Veel plezier met het maken van dit recept en laat me even weten, of stuur een foto van hoe ze zijn geworden!

Tot de volgende keer,
x Jasmijn



2 opmerkingen: