woensdag 15 april 2015

Examens

Hi,
zoals ik jullie al eerder vertelde doe ik dit jaar examen. Naar dit moment heb ik 6 jaar lang toegewerkt en het is zo ontzettend spannend. En met mij zijn er waarschijnlijk nog veel meer mensen die het spannend vinden of er tegen op zien. Daarom wilde ik vandaag mijn voorbereiding met jullie delen, misschien dat het iemand helpt.


1. Begin op tijd
De cliché der chichées, maar hij is zo ontzettend waar. Waarom zou je het jezelf aandoen om alles in 1 week in je hoofd te stampen als je het ook relaxed in 4 weken kan doen. Ik zelf krijg altijd het gevoel als mensen dit tegen me zeggen dat ik 3 maanden van te voren al uren per dag moet gaan zitten leren. Maar als je op tijd begint ben je per dag 1 à 2 uur bezig, de ene dag langer dan de andere natuurlijk. En omdat je zelf baas bent over je tijd kan je de dag van bijvoorbeeld je sporttraining minder inplannen dan de avond dat je niks te doen hebt. Wees dus niet bang dat je al je tijd kwijt bent aan het leren, je doet wel veel maar je verspreid het beter waardoor het juist minder lijkt.

2. Plannen
En met dat gezegd gaan we automatisch over naar het plannen. Oh waar zou ik zijn zonder mijn eindeloze planningen, niet in VWO6 for sure. Ik ben van mezelf chaotisch in mijn hoofd en zeker onder stress. Mij helpt het dus altijd erg als ik het allemaal overzichtelijk kan krijgen in een schema. En zoals ik net al zei, met plannen word je de baas van jouw tijd en bepaal jij of je wel of niet nog even naar je vriendje kan. Een planning kan je rust geven, en ookal hou je je er niet altijd aan, je hebt houvast en je ziet het bos weer door de bomen. ;)

3. Ontspanning
Bijna even belangrijk als het leren is het ontspannen. Dit geld voor de voor examen periode en voor de examenperiode zelf. Het ontspannend in de periode zelf heb ik ook heel veel moeite mee, maar soms moet je op jezelf vertrouwen en zeggen nu heb ik genoeg gedaan, nu mag ik nog even tv kijken en dan slapen. En in de voor-examenperiode moet je genoeg ontspannen om niet al te gestrest te raken en even je hoofd leeg kunnen maken. Zeg dus niet je vriendinnenavond af, als je goed erom heen plant is er genoeg tijd om een avondje iets leuks te doen.

4. Voeding
Ik ken de verleiding om tijdens stres naar de chocolade te grijpen. Ik heb me er ook vaak genoeg schuldig aan gemaakt, maar het helpt je niks. Je krijgt er even een energieboost van of een gelukmomentje, maar deze verdwijnen vaak snel en je valt weer in een diep gat. Zorg dat je veel vitamines binnen krijgen, deze geven je heel de dag door genoeg energie om het leren aan te kunnen en je voelt je er uiteindelijk veel beter door dan door chocolade. Drink ook niet te veel koffie en energie drankjes. Hiervoor geldt hetzelfde, ze geven je even energie maar als dit uitgewerkt is ben je nog moeier. Drink vooral water om je lichaam te hydrateren en energierijk te houden.

5. Slaap 
Slapen, we vinden het allemaal geweldig, maar zodra er toetsen zijn lijkt het een overbodige luxe. Maar het is juist een eerste levensbehoefte bij examens. Want hoe kan je goed leren als je zit te knikkebollen boven je boek? Niet, dat klopt. En het is ook bewezen dat het niet helpt als je heel de nacht doorleert, maar dat als je genoeg slaapt je hersenen meer onthouden omdat ze de rust krijgen om het op te slaan. Zorg dus dat je niet te laat in bed ligt elke avond. Begin er nu vast mee zodat je aan het ritme went. Probeer ook elke avond ongeveer op het zelfde tijdstip te gaan slapen, en weer op te staan. Je lichaam raakt hier dan aan gewend en je bent minder moe waardoor je weer beter kan leren.

6. Klagen 
Klaag zoveel je wilt, tegen je ouders, broer, zus, vriendinnen  wie dan ook. Want je moet niet opkroppen hoe je je voelt maar laat het er allemaal uit, en misschien kunnen de andere je opvrolijken. Maar klaag niet zoveel dat je jezelf depressief gaat voelen, zorg wel dat je jezelf altijd weer kan oppeppen om nog even alles te geven. Maar krop je gevoel niet op, zeker niet in deze stressvolle tijd.

Al met al, zorg goed voor jezelf en met een goede voorbereiding ga je het gewoon halen! Ik wens iedereen veel succes met zijn of haar examens en dat jullie mogen slagen!

X Jasmijn

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen