maandag 14 maart 2016

eerste half jaar als student

Hallo allemaal,
al bijna zes maanden geleden begon in aan mijn studie pyschologie in Rotterdam. En wat is de tijd hard gegaan. Ik ben al over de helft van het jaar. En wat een bijzonder jaar zeg. Er is zoveel veranderd en gebeurd als je wisselt van middelbare school naar de universiteit. Ik zal mijn belangrijkste bevindingen op een rijtje zetten.

Allereerst leer je zoveel nieuwe mensen kennen. Ik werk steeds in blokken van vijf weken met 12 mensen in een groep. Na vijf weken wisselt deze groep weer en werk ik weer met andere mensen samen. Hierdoor leer je in een korte tijd extreem veel mensen kennen. En dit is ontzettend leuk. Je leert zoveel van elkaar en met de meeste mensen kan je het vinden omdat je altijd één grote interesse deelt, de psychologie van de mens. Maar daarnaast zijn sommige mensen zo ontzettend aardig dat je in korte tijd veel met elkaar deelt.  In de collegezaal ken je in korte tijd al veel mensen.
Een nadeel aan dit systeem is dat je maar vijf weken bij elkaar zit. Je leert elkaar niet heel goed kennen in deze korte tijd, zeker omdat iedereen in het begin wat terughoudender is. Na deze vijf weken verlies je al snel het contact. Hierdoor blijft de vriendschap met mensen erg oppervlakkig.

De nieuwe lestijden zijn ook zo anders. Op de middelbare school zat ik van acht uur tot half vier op school. Na de les ga je naar huis en maak je je huiswerk. S avonds is het dan tijd voor sport of een bijbaantje. Soms was het zo druk dat je ook 's avonds nog aan je huiswerk zat. Dat leven is totaal veranderd.
Ik ga nu op de maandag 5 uur naar school, soms 's ochtends soms 's middags. Dat ligt aan de werkgroep waar in in zit. Op woensdag ga ik nog twee uur naar school en op donderdag nog eens drie uur. En dan zit mijn week er weer op.  Dit houdt in dat ik mijn tijd heel erg zelf kan indelen. Ik moet namelijk best veel zelfstudie doen, maar kan zelf bepalen wanneer ik dit wil doen. Doordat ik nu twee dagen vrij hebt, en als ik geluk heb ook de maandag en donderdag middag kan ik door de weeks gaan werken. Vroeger was ik beperkt tot de avonduren en het weekend, maar nu werk ik twee middagen als huiswerkbegeleider. Ik heb veel meer vrijheid gekregen omdat ik zelf mijn uren kan indelen wanneer ik aan school wil zitten. In het begin moest ik hier heel erg aan wennen omdat het totaal anders is, maar na een tijdje wil ik niet meer terug.

Ook de werkwijze is anders. Op de middelbare school verteld de leraar aan het eind van de les welke stof je moet lezen en welke opdrachten hier bij horen. Ook de leerstof voor de toetsen wordt duidelijk aangegeven. Het systeem waar ik mee werk lijkt er totaal niet op. In Rotterdam werkt men met het PGO systeem. Dit staat voor Probleem Gestuurd Onderwijs. Dit houd in dat je met een kleine groep werkt, je krijgt een probleem en bij dit probleem moet men leerdoelen verzinnen. Er zijn boeken per blok waar de antwoord op deze vragen kan vinden. Je moet dan zelf bedenken welke informatie nuttig is en wat je wel en niet moet weten. Nadat je deze literatuur gelezen hebt ga je terug naar je groep en bespreekt iedereen wat hij of zij gevonden heeft. En dit is dan wat je moet leren voor je tentamen.
Je bent nu afhankelijk van jezelf en alle groepsleden om genoeg informatie te verzamelen voor tentamen en relevante vragen bedenken.
In het begin moeten veel mensen hier erg aan wennen omdat je helemaal losgelaten wordt in wat er nou eigenlijk belangrijk is en wat niet. Maar na een aantal maanden hiermee gewerkt te hebben kan iedereen wat beter inschatten welke stof er gelezen moet worden.

Ook mijn liefde voor het vakgebied psychologie is veranderd. Ik had de studie gekozen omdat het me erg interessant leek. Maar helemaal zeker is bijna niemand van zijn keuze. Maar wat ben ik verliefd geworden op dit gebied. Er is zoveel te leren over zoveel verschillende dingen. Het gaat niet alleen maar over depressie en stoornissen. Maar ook over hoe men het beste kan leren, hoe je hersenen werken of hoe je een bedrijf moet inrichten. Er valt nog zoveel te leren en te ontdekken dat ik niet kan wachten wat de volgende jaren mij zullen brengen. Mijn keuze is zeker bevestigt de afgelopen tijd.

Het was even wennen deze grote overgang, maar wat is het fijn als het eenmaal gewent is. Ik zou niet meer terug willen.

Studeer je, of zou je willen studeren? Zo ja wat wil je dan studeren?

x Jasmijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten